rn Sverige
 Kundservice: | Ditt konto | Orderstatus | Leveransvillkor | Om oss   Support: | Auktoriserad service | Kontakta oss
Visa priser:


Köpvillkor

Leveranstider

Björnhammarvarvet AB skickar alla beställningar direkt från Volvo Pentas centrallager i Göteborg. Alla order som läggs före kl. 16.00 en vardag skickas normalt från oss inom 4 dagar. Leveranstiden för postpaket är ca 1-2 vardagar. Observera att Posten delar ut post på vardagar - ej på lördagar, söndagar och helgdagar.

Om du skulle beställa en produkt som är slut restnoteras den och skickas så fort den finns i lager igen. Om du beställer flera produkter och någon är slut skickas de produkter som finns i lager inom 4 dagar.

Betal-/Kreditkort

Du betalar direkt från vår webbplats med ditt betal- eller kreditkort. Vi accepterar de flesta betal- och kreditkort.

Vi vill göra dig uppmärksam på att beställningens totalbelopp kommer att dras på ditt kreditkort inom de närmaste dagarna även om din beställning inte kan levereras omgående.

Vi förbehåller oss rätten att inte hantera beställningar gjorda med kreditkort om vi anser att vi har skäl till detta. Om så är fallet kommer inga pengar att dras på ditt kreditkort och beställningen tas bort.

Ditt kreditkortsnummer sparas inte hos Björnhammarvarvet AB.

Leveransvillkor, distans- och hemförsäljningslagen

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den. Björnhammarvarvet AB tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av Ångerrätt och Öppet köp i 14 dagar, se nedan under rubriken ”Så här gör du en retur”.

Vid åberopande av Ångerrätt & Öppet köp följ instruktionen enligt nedan:
  • Meddela oss för att erhålla returadressen och returnera beställningen inom 14 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den.
  • Varan ska vara i oförändrat skick, dvs oanvänd, ej förstörd eller skadad.
  • Returnera varan i den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget. Sedan ska denna kartong skickas i ett transportemballage som är likvärdigt som det varan/varorna levererades i till dig.
  • Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör såsom bruksanvisning, skruvar, muttrar m.m. ska gå med i returen.
Björnhammarvarvet AB förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för de saknade delarna. Björnhammarvarvet AB kommer ej lösa ut paket mot postförskott.

Så här gör du en retur:

  • Fyll i returuppgifterna och returadressen du fått av oss. Genom att göra detta kan vi ge dig en bättre och snabbare service.
  • Om din retur väger mindre än 20kg postar du den via Postens serviceställe.
  • Vid returer över 20kg kontaktar du oss för att få utsänt en returfraktsedel. Detta för att Postens serviceställe inte kan hantera paket som väger över 20 kg. Betalningen för returfrakten justerar vi i samband med utbetalningen av dina pengar.
  • Tänk på att du har ansvaret för att produkten är väl skyddad i transporten tillbaka till oss. Paketera varan väl.

Varan ska alltid returneras i den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget som är tillverkat för att skydda produkten. Lägg sedan denna kartong i det transportemballage som produkten levererades i till dig. Om du inte har kvar detta emballage så går det självklart bra med likvärdigt emballage istället. Tänk därför på att spara dessa kartonger, åtminstone under de 14 dagar som Ångerrätt & Öppet köp gäller.

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.

Du har inte ångerrätt om tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie, varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering.

När du utnyttjat din ångerrätt
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Återbetalningsskyldighet

Vi ska, om du har utnyttjat din returrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan.

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar till oss används för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig, i övrigt ge dig god service och för marknadsföringsändamål. Inom ramen för våra marknadsföringsåtgärder kan vi lämna dig information om egna eller särskilt utvalda samarbetspartners varor och tjänster, vilket också kan innebära att dina personuppgifter kan användas/behandlas för att utgöra underlag för marknads- och kundanalyser, affärsuppföljning samt affärs- och metodutveckling.

Björnhammarvarvet AB värnar om din integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Det är Björnhammarvarvet AB målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. 

Björnhammarvarvet AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till Björnhammarvarvet AB. Genom godkännande av dessa Köpvillkor samtycker du som kund till Björnhammarvarvet AB behandling av personuppgifter enligt denna punkt. 

Björnhammarvarvet AB behandlar dels uppgifter som du som kund själv lämnar till Björnhammarvarvet AB, t.ex. kontaktinformation och personnummer, samt uppgifter som Björnhammarvarvet AB eller dess samarbetspartners samlar in från annat håll, t.ex. adressuppgifter och uppdaterad kontaktinformation samt köphistorik som registreras i samband med dina köp.

Björnhammarvarvet AB kommer att behandla de personuppgifter som du som kund lämnar till Björnhammarvarvet AB för att administrera din beställning och din leverans av varor.  Dina personuppgifter kan även komma att användas för identifikation, administration samt för statistikändamål. Om du särskilt samtyckt till det kan dina uppgifter även komma att användas till direktmarknadsföring.

Personuppgifter överförs även till våra samarbetspartners i syfte att administrera och underlätta ditt köp, såsom transportbolag och företag som hanterar våra betalningar.

Du som kund har enligt personuppgiftslagen rätt att en gång per kalenderår gratis begära information om de personuppgifter som behandlas om dig som kund hos Björnhammarvarvet AB, oavsett hur de samlats in. Om du vill ha sådan information, ska en undertecknad begäran lämnas till Björnhammarvarvet AB. Begäran ska göras skriftligen och kan inte skickas med e-post. Om personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen har du som kund rätt att begära att uppgifterna rättas, blockeras eller raderas.  

Ej uthämtade paket

Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut inom 14 dagar förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 199 kronor.

Force Majeure

Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför säljarens kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till Force Majeure. Detta innebär att säljaren befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Garantier

Enligt Konsumentköplagen har du som privatkund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Björnhammarvarvet AB tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. Notera att reklamationsrätt inte är lika med garanti. Garanti på produkterna varierar men är om annat ej anges 12 månader på nya produkter. För företagskunder gäller Köplagen.

Björnhammarvarvet AB besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.

OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Synligt fel eller skada på emballage: Anmäls direkt till chauffören vid mottagandet av varan. Notering på fraktsedel skall göras före undertecknande. Därefter inspekteras varan och ev skada anmäles till transportföretaget samt meddelas Björnhammarvarvet AB. Dolt fel: Anmäls till Björnhammarvarvet AB Kundservice inom 3 dagar från mottagandet av varan eller upptäckt av defekten.

En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut om du så önskar eller betalar tillbaka pengarna samt fraktkostnaden. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden.

Tryckfel

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, det vill säga felaktig information gällande till exempel priser.

Leveranssätt / fraktpriser

Posten Postpaket
Leveransländer: Sweden
Vikt kg (från)Pris
0,00120,00 SEK
5,00130,00 SEK
10,00158,75 SEK
15,00177,50 SEK
20,00351,25 SEK
25,00393,75 SEK
30,00458,75 SEK
35,00796,25 SEK
50,001 211,25 SEK
100,002 422,50 SEK
Avhämtas i butik
Leveransländer: Sweden
Vikt kg (från)Pris
0,000,00 SEK


Nyhet!
Båtkusten-appen

Volvo Penta Professionals

Upptäck ett tryggare och roligare båtägande med Båtkusten-appen.

- Finns tillgänglig för nedladdning i App-store och Google Play.

Volvo Penta
Action Service

Volvo Penta Action Service

Båtkusten

Båtkusten
För aktuella kampanjer och information från Volvo Penta besök gärna Båtkusten.